dinsdag 15 maart 2016

Film workshop geven > Verslag

Een hele dag heb ik workshops gegeven aan kinderen uit de a klassen, en het was zeker een leerzame en leuke ervaring! Afgezien van het feit dat er een aantal dingetjes niet helemaal liepen als gepland, waren de kinderen zeer enthousiast en ik uiteindelijk ook.  Mijn workshop ging als volgt.

Ik kreeg een groepje van 8 leerlingen voor 4 uur, a leerlingen waarvan vrijwel niemand echt ervaring had met film maar er wel in geinteresseerd waren. Mijn les bestond uit 3 delen. Ik wilde in mijn workshop kinderen leren hoe een film van begin tot eind tot stand komt en wat precies de procedure daarbij is. Daarom liet ik ze een videoclip maken.



Ze kregen 2 thema's waar ze uit mochten kiezen, liefde of verdriet. Aan de hand van deze twee thema's mochten ze samen in groepjes van 4 (de klas gedeeld door 2) een nummer uitkiezen, als dat nummer uitgekozen was kregen ze van mij een voorgetekend storyboard waarin de plaatjes nog ontbraken. Samen met hun groepje maakten ze een storyboard op het uitgekozen nummer, ik vroeg ze beelden die ze voor zich zagen uit te tekenen in een scenario. De kinderen had dit nog nooit gedaan en wisten dus nog niet precies wat een storyboard was en waar het voor bedoeld was, dat heb ik ze dus uitgelegd.



Als het storyboard eenmaal af was, mochten ze van mij gaan filmen, daar kregen ze 80 minuten de tijd voor. Sommigen gingen op straat in de buurt van school, andere filmde workshops die op dat moment ook aan de gang waren. Ik merkte dat ze het film gedeelte het leukste vonden en veel lol hadden, soms een beetje chaotisch maar dat hoort erbij.



Het filmgedeelte ging bij het eerste klasje dat ik had vlekkeloos, het tweede klasje ging wat moeizamer. Er was maar een camera, dus de klas moest gesplitst worden en daar waren ze niet zo van gediend. Ze hebben goed geleerd omgaan met de camera's, ook dit was voor de meeste nieuw. Ook hielden ze zich goed aan hun ideen en het storyboard dat ze gemaakt hadden.



Het monteren ging wat minder soepel, dat kwam omdat ik zelf geen idee heb hoe dat programma werkt en al mijn hele leven met imovie werk. Een aantal van de kinderen lukte het monteren wel, maar het opslaan niet. Uiteindelijk hebben ze hun eigen filmpje wel kunnen monteren en bekijken, maar niet kunnen mailen naar zichzelf. Dat vonden ze niet echt een probleem gelukkig.

Al met al was het een geslaagde workshop, ik heb positieve reacties gehad en de eindresultaten waren verassend goed!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten