zaterdag 13 juni 2015

Vrije uren Filmverslag: The maze runner



De film 'Maze Runner' is razend populair, ik hoorde van de film al veel eerder dan ik hem zag. Hij gaat over een groep tieners die terecht komt in een open plek, geen van hen weet waarom ze daar zijn en wie ze zijn. Ze weten alleen dat als je de poort ingaat, de enige weg naar buiten, je terecht komt in een onmogelijk te lopen maze vol gevaarlijke monsters. Als op een dag een jongen komt en die een wandeling door de maze waagt veranderd alles. Hij weet een van de monsters te killen, maar dat brengt conseqeunties met zich mee. De monsters komen steeds dichterbij, en de groep besluit de maze in te gaan aangezien ze bijna geen keus meer hebben, ze moeten eruit.

Ik vind het sterkste van deze film, dat je vrijwel dehele tijd in spanning zit en ze dat het 'mysterieusheid gehalte' erg hoog hebben. Het is mooi gefilmd, mooi landschap en geweldige special effects. Over de productie en beeld is eigenlijk niks slechts te zeggen, wel moet ik even wat kwijt over het scenario. Allereerst vond ik het scenario heel sterk, zoals ik al zei, spannend en houdt de kijker op het puntje van zijn stoel. Maar ik vind dat het plot de film in zijn scenario afzwakt van eerst heel goed naar 'jammer'. Op het einde komen ze bij een labarotorium, in de wereld blijkt een virus te zijn uitgebroken, en de teiners in het kamp zijn de enige die imuun zijn. Nu moeten ze allerlei testen doorstaan om te kijken waarom juist zei. Maar dat wekt heel veel vragen op bij de kijker, betekend dit dat er dus heel veel meer delen komen waarin ze alleen maar testen doorstaan? Als scenarioschrijver blokkeer je jezelf nogal denk ik als je zoiets verzint, dat maakt het een stuk moeilijker een vervolg te verzinnen dat spanning net zo met zich mee draagt. Het is een film met een open einde en dat is prima, maar voor mijn gevoel heeft deze film het dubbel. Je weet wat er aan de hand is, maar het is alsnog onduidelijk en heeft dus toch een open einde. Deze film is een echte sci-fi film, het zit goed in elkaar, maar ik ben zeker benieuwd naar het vervolg.

Ik geef de film een 6,5.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten