donderdag 4 juni 2015

Vrije uren Serie analyse: Rosemary's Baby



Rosemary’s baby is mini serie dat verfilmd is na aanleiding van een boek. Het is in de jaren 60 al een keer verfilmd, maar ik heb de nieuwste versie gekeken op netflix



Het verhaal gaat over Rosemary woodhouse die samen met haar vriend in een appartement in Frankrijk gaat wonen, haar man is schrijfster en probeert zoveel mogelijk inspiratie op te doen maar het wil niet lukken. Als Rosemary op een dag een portemonnee vindt van een onbekend iemand en die terug komt brengen raakt ze bevriend met de eigenaar, een oud stel dat in een prachtig appartement woont. Rosemary’s huis heeft brand en is ineens niet meer bewoonbaar, het oude stel stelt voor dat zij nog een lege kamer hebben in hun appartement, ze mogen er gratis wonen! Eenmaal verhuisd gebeuren er allerlei vreemde dingen, komt ze vreemde mensen tegen en raakt Rosemary eindelijk zwanger. Maar terwijl Rosemary’s kindje in de buik groeit wordt Rosemary steeds zieker, ze gaat op bezoek bij een pastoor en die verteld dat het huis behekst is en dat het paar zeer gevaarlijk is. Ook wordt Rosemary gewaarschuwd door de vorige bewoner in het huis wiens vriendin dood gegaan is. Rosemary schakelt een rechercheur in en komt zo tot nog veel meer schokkende ontdekkingen...

De serie is heel duister en mysterieus, ik vind vooral dat de stad Parijs en de architectuur van het huis waarin gefilmd wordt daar een groot aandeel in hebben. Ook de personages zijn heel goed gecast, vooral de vrouw van het oude stel. De regisseur heeft naar mijn mening er heel goed aangedaan door de beelden en de muziek duister te maken de kijker al in het begin het gevoel te geven dat er iets staat te gebeuren en dat alles niet pluis is. Ookal verwachtte ik in het begin een iets realistischer verloop van het verhaal, was ik niet persee teleurgesteld toen het verhaal paranormaal bleek te zijn.


















De spanning is zeer goed opgebouwd, je hebt in het begin al de neiging steeds maar verder te willen kijken omdat de acteurs die het oude stel spelen goed laten overkomen dat ze een tweede gezicht hebben. Ze zijn zo aardig, dat kan haast niet kloppen. Ik zou de film niet horror kunnen noemen, ookal is dat wel de genre dat het heeft. Het is eerder een mix van horror en thriller, er zitten zeker wel heftige beelden tussen van afgehakte handen of iemand die geopereerd wordt en ineens ontwaakt, maar het is bijna de hele film gewoon spannend en meer niet.

Een scene die mij opviel was de scene waarin Rosemary’s beste vriendin die ook in Parijs woont een ongeluk krijgt in de keuken waar ze werkt, er valt een pan kokend water over haar heen en ze stoot haar hoofd aan de zijkant van het keukenblad. De scene erna is ineens haar begrafenis, die overgang vond ik een beetje vreemd en niet subtiel gedaan. Als kijker ben je namelijk al helemaal gewend aan die vriendin als steeds terugkomend en belangrijk personage, en als die ineens zomaar uit het niets dood moet je dat eigenlijk even verwerken. Er wordt in de film ook niet veel aandacht besteed aan haar plotselinge dood wat ik als kijker vreemd vind want het was toch een van de hoofdrolspeelsters.

Verder vind ik dit wel echt een serie van zeer goede kwaliteit, het is de lang voor een film maar te kort voor een serie en dus prima dat het in twee delen verdeeld is. De beelden zijn zorgvuldig gekozen, en de omgeving waar het gefilmd is geeft echt de sfeer aan de serie waardoor je er als kijker helemaal in komt. Ik geef deze serie/film
Een 8,5!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten