vrijdag 8 mei 2015

Periode 3 beeldboek opdracht

Beeldboek opdracht – Jana Doorten H4B
Regisseur top 3 :
Regisseur  3: Een regisseur die ik sinds kort geweldig vind is de franse Robin Campillo, dat komt vooral door de serie ‘Les revenants’ die ik onlangs afgekeken heb. Het idee van de serie spreekt mij heel erg aan, het gaat over doden die uit het niets ineens weer voor de deur staan alsof er niks is gebeurd. Het is een thriller, die heel goed gefilmd is met een koude sfeer, waardoor je heel erg meegezogen wordt in de emoties. Ik vind vooral dat er bij het maken van de film heel erg rekening gehouden is met welk gevoel de regisseur bij de kijker wil losmaken, er is op een bepaalde manier gefilmd; vaak stille beelden zonder muziek, het licht is koud en zit een beetje tegen de blauw aan, het landschap is droevig en mysterieus. De regisseur Robin Campillo is editor, screenwriter en regisseur. Hij heeft al eerder een film gemaakt met hetzelfde idee als de serie, die in 2004 uitkwam genaamd ‘They came back’. Hij is ooit met zijn films Eastern Boys en Time Out] in de  ninety-nine on Slant Magazine's beste films van 2000 gekomen. Verder is het best een onbekende regisseur.
Regisseur  2: De regisseur Ang Lee spreekt mij erg aan, vooral door de film Life of Pi, maar hij heeft ook films gemaakt als ‘The Hulk’ en ‘Brokeback mountain”. De film life of pi gaat over een jongen die lid is van een gezin die een dierentuin runt. Het gezin besluit naar amerika te emigreren en neemt de dieren mee om daar te verkopen, het schip vergaat en  Piscine Molitor Patel, de jongen met de hoofdrol, overleefd en wordt wakker in een reddingsbootje op zee. De enige met wie hij het bootje deelt, zijn  een zebra, een orang-oetan, een hyena en Parker. Hij ondervind een magisch avontuur en sluit vriendschappen met de dieren. Uiteindelijk bereikt hij het land. Ik vind de film vooral indrukwekkend door de geweldige special effects, en de mooie natuurlandschappen waar dit gefilmd is. Het idee is ook sterk, vooral omdat er een moraal in het verhaal zit en je het einde totaal niet verwacht. De regisseur Ang Lee komt uit tai-wan, maar maakt ook Hollywood films, wat duidelijk te zien is in de life of pi film aangezien het begin van deze film heel Hollywood achtig is. Ang lee laat is zijn films vaak de strijd tussen tussen traditie en modernisering zien, zo ook in deze film. Hij heeft ooit een Oscar voor Beste regie gewonnen met zijn film brokeback mountain, helemaal terecht als je het mij vraagt.
Regisseur 1 – Favoriet: de amerikaanse Sean Justin Penn, vanwege de film into the wild. Deze film vond ik prachtig, en is denk ik een film die me altijd bijblijft. Het verhaal sprak mij aan omdat het iets is waar ik zelf weleens van droom, om gewoon weg te gaan van society en simpel te leven in de natuur zoals de acteur Emile Hirsch dat doet in de film. Kort samengevat gaat Into the wild dus over een jongen die alles heeft, maar niet gelukkig is omdat hij geen deel wil zijn van de materialistische samenleving en besluit te doen wat hij al zolang wilde, afgesloten worden van de mensheid en in de natuur leven van Alaska. Zo begaat hij allemaal avonturen die hem steeds dichter brengen tot wie hij is. Het verhaal is echt gebeurd en dat maakt deze film nog indrukwekkender. Ik vind de regisseur zo geweldig omdat hij zoveel doet, hij is regisseur en ook nog eens een bekende acteur. Hij heeft in totaal 4 films geregisseerd –
1991 - The Indian Runner
1995 - The Crossing Guard
2001 - The Pledge
2007 - Into The Wild
En in heel veel meer gespeeld. Hij heeft ooit een oscar gewonnen voor zijn hoofdrol in de film Mystic River. Ik vind Sean vooral geweldig bij het regisseren van de film into the wild, omdat hij naar mijn idee het echt gebeurde verhaal zo goed mogelijk op beeld heeft gekregen. En niet alleen dat, hij heeft ook het scenario van de film geschreven, wat ik heel sterk vond. Ik weet niet zeker alle dingen die gebeuren in de film ook echt zo gebeurd zijn, maar het maakt de film spannend en dramatisch waardoor je echt in het verhaal gezogen wordt. Alles is heel sterk in de film, de acteurs, het scenario, de muziek, de landschappen. Er is heel goed over nagedacht en dat respecteer ik heel erg aan de regisseur Sean Penn.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten