woensdag 24 december 2014

Beeldboek opdracht Periode 1


Beeldboek opdracht film periode 1- Jana Doorten

Waarover gaat de reportage?

Mijn reportage gaat over de vluchtelingen kampen met families die gevlucht zijn uit Syrië. Ik zag laatst op het nieuws dat er kampen zijn waar al 3 jaar mensen wonen, die geen andere uitweg hebben en nog steeds op de wachtlijst staan. En omdat er al zolang mensen wonen, is daar bijna een soort dorpje ontstaan met winkeltjes en huisjes van steen. Mijn reportage zou dan gaan over de mensen die daar wonen, hun ideeën over alles wat er om hun heen gebeurt en hun dagelijks leven.
En omdat het een jongeren-progamma is staat de focus in de reportage gericht op de kinderen en pubers die daar verblijven. Ik film dan een persoon uit het vluchtelingenkamp die ik volg door zijn dagelijks leven en daardoor heen zet ik beelden van de andere dorpgenootjes (bijvoorbeeld vrienden van die jongen) die hun persoonlijke verhaal met de camera delen.

Welke interviews en beelden wil je filmen? Met het doel om het interessant te houden?

Ik wil een jongen of meisje filmen, die daar al lang verblijft en de familie om dat kind heen interviewen. Maar ook zou ik beelden van zijn/haar vriendengroep laten zien, stukjes waarin te zien is dat ondanks de omstandigheden waar zei in leven, hun als puber of kind niet verschillen van de kinderen hier. Ik zou niet alleen de slechte beelden en zielige verhalen in mijn reportage zetten, maar ook de beelden laten zien van hoe de kinderen zich vermaken en of ze hobby's hebben. Ook zet ik natuurlijk informatieve stukjes in de reportage, want als je als kind naar zo'n reportage kijkt kan ik begrijpen dat je geen idee hebt waarom die mensen in een vluchtelingen kamp zitten. Ik zou het zo simpel mogelijk uitleggen aan het begin van de reportage zodat alle kijkers goed begrijpen wat de situatie is en waarom al die kampen er zijn.

Schrijf een sequence:

Shot 1: Shot van het dorp met Arabische muziek erachter, de zon komt net op en je ziet al wat vrouwen buiten de was ophangen.
Shot 2: Shot van een huisje dat er vervallen bij staat, de lichten gaan aan in het huisje
Shot 3: het huisje van binnen gefilmd, vrouw (moeder) die aan het koken is op een klein gaspitje wat voor haar een keuken is.
Shot 4: verschillende beelden van het huisje, zodat je als kijker een goed beeld krijgt van hoe de mensen daar leven
Shot 5: Jongen of meisje in haar slaapkamer, lichten gaan aan en ze stapt uit bed
Shot 6: Jongen of meisje aan de ontbijttafel met haar familie, pratend in het Arabisch.
Shot 7: Overlay van een voice over, een Nederlandse meisjes/jongens stem die zegt “Dit ben ik …
(naam).. Ik woon al 3 jaar in een vluchtelingen kamp etc.”
In het filmpje zet ik ook beelden van hoe de toestand op dat moment in Syrië is, shots van demonstrerende menigtes of oorlogvoerende militairen.

De vragen die ik wil stellen zijn:

Ik wil voor de reportage langs gaan op een middelbare school, en kinderen die vragen hebben voor de camera zetten. Dan film ik een voor een de vraag en laat die vervolgens zien als het interview gedeelte in de reportage komt. Zo zijn de vragen op niveau van de doelgroep waarvoor de reportage gemaakt is en dus leuker om te zien. Voor algemene vragen zou ik als interviewer zelf vragen aan de vluchtelingen (de kinderen):

  • Hoe zie jij de toekomst? Wat wil je worden?
  • Wat zijn je hobby's?
  • Als je een ding mocht wensen voor de wereld, wat zou dat dan zijn?
Aan de ouders van het kind zou ik vragen:
  • hoe vind je dat je dochter/zoon omgaat met de situatie
  • hoe zie 'jij' de toekomst van je kind?

Wat voor scenes zou jij filmen om het verhaal van de geïnterviewden te illustreren?

Als het ik kind uit het kamp de vraag van hierboven stel, bijvoorbeeld wat zijn je hobby's? Dan zou ik dat illustreren door het kind antwoord te laten geven, en daarover een beeld te plakken van het kind dat daadwerkelijk de hobby uitvoert. En bij de vraag over de wens zou ik melancholische arabische muziek eronder zetten. Waarschijnlijk zou het kindje dan wensen voor wereldvrede, en ik zou er beelden onder plakken van het kind met zijn vriendjes en vriendinnetjes die samen lachen en spelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten